АВТОРСЬКІ ПРОГРАМИ

ПРОГРАМА ГУРТКА «МИ – ЗАХИСНИКИ ДОВКІЛЛЯ»

Зміст
1. Зміст……………………………………………………………………...............2
2. Пояснювальна записка……………………………………………….….…….3-6
3. Зміст програми…………………………………………………………….....7-14
4. Основні вимоги до знань, умінь і навичок………………………………..14-15
5. Бібліографія……………………………………………………………….…....15

Пояснювальна записка
Програма екологічного гуртка «Ми – захисники довкілля» для дітей 8-10 років розрахована на 3 роки навчання.

Актуальність програми
          Нині людству загрожують численні глобальні катастрофи, вичерпування джерел енергії, запаси яких із кожним роком зменшуються і не поновлюються, забруднення довкілля промисловими виробництвами і людьми. Сьогодення вимагає підготовки школярів, які б мали творче мислення, практичний склад розуму, широкий кругозір, творче мислення, могли б у майбутньому забезпечити високий розвиток суспільства і екологічну чистоту довкілля. Час вимагає, щоб кожна дитина мала уявлення про екологічну ситуацію в своєму регіоні, в країні і на планеті в цілому, щоб зростала не байдужою до  проблем сучасного довкілля. Як діти вчаться читати і писати, так змалечку молодші школярі повинні  опановувати складну науку збереження і економного використання  природних ресурсів, примноження краси і багатства довкілля. Бо тільки нищити легко бездумно і безвідповідально. А щоб захищати, зберігати і примножувати, діти повинні отримати знання про навколишній світ, встановити зв’язки між діяльністю людини і економним природокористуванням, випестувати в серці любов до природи, рідного краю, відчути себе його частинкою особливою і невід’ємною.
          Учбові дисципліни дають молодшим школярам, головним чином, знання з природознавства і основ здоров’я, розвивають вербальні, логічні, аналітико-синтетичні вміння і навички. Але годин на обговорення проблемних питань навколишнього середовища дуже мало. На виховання екологічної культури, небайдужості до проблем довкілля спрямована робота гуртка «Ми – захисники довкілля». Його програма буде не тільки знайомити дитину з різними цікавими фактами, роботою різних природоохоронних підприємств, а сприяти розвитку творчих здібностей, естетичному му і моральному вихованню.
         Програма побудована на принципах послідовності, наступності, єднанні міжпредметних зв’язків. Починаючи з малого, крок за кроком у дитини розвиваються світогляд, екологічна культура, творчі, художньо-конструкторські здібності, фантазія, нестандартне мислення, почуття гармонії, естетичний смак. Діти починають бачити красу у оточуючому світі, розуміти що майбутнє оточуючого світу залежить від кожного з них і від усіх разом. У них розвивається небайдужість, прагнуть створювати своє майбутнє чистим і здоровим спочатку з батьками і вчителями, а потім і своїми силами.

Головні ідеї програми
          Якщо з перших років свого життя діти будуть пізнавати закони природи, яка не може самовідновлюватися, розуміти міру і своєї відповідальності за неї, лише тоді, в майбутньому, ставши керівниками підприємств, установ, мерами міст і сіл, міністрами - лише тоді вони будуть свідомо берегти природне середовище. Під час занять гуртка школярам прищеплюється думка, що припинити наростання екологічної кризи можливо за умов перебудови моральних основ свого життя, поширення етичних норм на природокористування. Займаючись природоохоронною діяльністю, дитина отримує від педагога знання, під його керівництвом розвиває вміння і навички, але й розвиває свої творчі здібності, реалізує власні ідеї, намагається розкрити свій внутрішній світ.
          Стиль спілкування педагога з дітьми особистісно-орієнтований.
          Програма поєднує навчання і працю, творчу і пізнавальну діяльність в  єдине ціле. Це забезпечує реалізацію поставлених педагогом навчальних і виховних цілей з урахуванням вікових особливостей дітей, які відвідують заняття гуртка.
З першого заняття учні розуміють, що вже сьогодні вони навчилися робити справу заради свого майбутнього. І те, яким воно буде, залежить від них.

Мета програми – формування екологічної свідомості і екологічної культури школярів.

Задачі програми
Програма екологічного гуртка має не тільки навчальне, а й виховне та розвиваюче значення, як того вимагає „Національна доктрина розвитку освіти України в ХХI сторіччі».
Навчальні:
* розширювати, узагальнювати і закріпляти знання про природу та
   взаємозв'язки у ній, взаємодію і взаємовплив людини і природи, які діти
  отримали на уроках  природознавства, основ здоров’я;
* забезпечити розуміння погіршення стану навколишнього середовища
   внаслідок нераціональної господарської діяльності та особистої причетності
   людини до екологічних проблем;
* вивчення природи рідного краю;
* ознайомити з засадами дослідницької роботи, розвивати навички
   самостійного знаходження інформації, яка цікавить;
* формувати креативне, творче мислення;
* розвивати вміння донести до оточуючих свої думки, почуття, емоції за допомогою малюнка, поробки, колективної композиції.
Виховні:
* виховання навичок екологічно стійкого стилю життя;
* залучення дітей до природоохоронної діяльності;
* створення мотивації для економного використання природних ресурсів;
* подолання споживацького ставлення до природи і її ресурсів;
*  виховання почуття відповідальності за сучасне і майбутнє живого світу;
*  виховувати вміння працювати як самостійно, так і в колективі;
*  відродження кращих традицій українського народу у взаємовідносинах з
   довкіллям;
* сприяти поліпшенню взаємовідносин батьків і дітей в руслі взаємної роботи
   по охороні довкілля.

Розвивальні:
* забезпечувати вільний інтелектуальний розвиток дітей;
* вдосконалювати здібності, таланти;
*пробуджувати зацікавленість, винахідливість;
* розвивати уяву, увагу, креативне мислення;
* формувати духовну культуру, розвивати творчі здібності кожної дитини;
* розвивати наполегливість, цілеспрямованість, рішучість і незламність у
  досягненні поставленої цілі.

Організація діяльності гуртка
Програма роботи гуртка розрахована на три роки. Перший рік навчання комплектується головним чином з учнів третіх класів, другий – четвертих класів, третій -  п’ятих класів. Оптимальна кількість дітей в групі – 13-15 чоловік.
Режим роботи гуртка – одне заняття на тиждень по сорок п`ять хвилин кожне.
10% занять відведено в програмі на теоретичні заняття, а 90% - на практичні. Саме такий розподіл на користь практичних занять зроблено з урахуванням загальної перевантаженості сучасних шкільних предметів інформацією, тоді як за відомим висловом видатного українського педагога В. Сухомлинського ”...розум дитини – на кінчиках її пальців”. Задача занять в екологічному гуртку  полягає в вихованні у кожного гуртківця розумного ставлення до світу природи і штучного середовища, вміння самотужки ставити та вирішувати питання.
Програма пропонує роботу з дітьми у формі занять і практичних акцій, сумісної роботи вчителя і учнів, а також дітей і батьків. Місце педагога рік від року змінюється: від людини, якій наслідують, до рівного партнера по творчості. Незмінною залишається лише його головна мета - сприяти створенню ситуації успіху, розвитку творчих здібностей, креативного мислення, ініціативи, розкриттю багатого внутрішнього світу кожної дитини засобами творчості.


                 3 клас
Вид Тема заняття
Осінь
1 Навч. Вступ. Що вивчає екологія.
2 Навч. Година спілкування «Людина – частина природи».
3. Навч. Усний журнал «Екологічні проблеми людства».
4 Пр. Акція «Зроби шкільне подвір’я чистим»
5 Пр. Акція «Зроби шкільне подвір’я чистим»
6 Ін. Акція «Знай, люби і бережи». Збір матеріалу.
7 Ін. Акція «Знай, люби і бережи». Виготовлення буклетів.
8 Ін. Акція «Знай, люби і бережи». Розповсюдження природоохоронних буклетів.
9 Навч. Вода – основа життя на Землі.
10 Навч. Скільки питної води потрібно людині?
11 Навч. Забруднення води.
12 Пр. Операція «Кап-кап-кап!»
13 Пр. Екскурсія на очисні споруди.
14 Пр. Операція «Джерело»
15 Ін. Конкурс малюнків «Бережи воду!»
16 Ін. Радіо лінійка «Вода в нашому житті»
17 Навч. Краса і неповторність рідного краю..
18 Навч. Конкурс віршів «Люблю тебе, мій рідний край!»
19 Навч. Екологічні проблеми рідного краю.
20 Пр. Прибирання опалого листя.
21 Пр. Збір насіння для зимуючих птахів.
22 Пр. Збір жолудів для лісового господарства.
23 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
24 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
Зима
25 Навч. Роль рослин  у житті людини.
26 Навч. Чи довго росте дерево?
27 Навч. Скільки ялинок гине під Новий рік?
28 Пр. Підготовка ялинкової композиції з підручних матеріалів.
29 Пр. Участь у міському конкурсі «Букет замість ялинки»
30 Пр. Участь у Всеукраїнській акції «Не рубай ялинку»
31 Ін. Екологічна вистава «Ялинка для Умки»
32 Ін. Екологічна вистава «Ялинка для Умки»
33 Навч. Історія людства і сміття.
34 Навч. Усний журнал «Шляхами сміття».
35 Навч. Що вивчають гарбологи?
36 Пр. Трудовий десант щодо благоустрою шкільного подвір я.
37 Пр. Трудовий десант щодо благоустрою шкільного подвір я.
38 Пр. Збір макулатури «Здамо макулатуру всім класом – збережемо дерево»
39 Ін. Виготовлення поробок з непотребу.
40 Ін. Виставка поробок з непотребу.
41 Навч. Чи можна в природі без птахів?
42 Навч. Пташина –найперший друг дерева.
43 Навч. Як живеться птахам взимку
44 Пр. Струшування снігу з гілок.
45 Пр. Виготовлення годівничок.
46 Пр. Розвішування годівничок.
47 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
48 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
Весна
49 Навч. Екологія – справа кожного.
50 Навч. Перші квіти, які з’являються весною.
51 Навч. Первоцвіти, занесені в Червону книгу України.
52 Пр. Конкурс малюнків першоцвітів.
53 Пр. Участь у Всеукраїнській акції «Первоцвіт»
54 Пр. Екскурсія містом. Фотографування пейзажів.
55 Ін. Фотовиставка «Рідні краєвиди»
56 Ін Фотовиставка «Рідні краєвиди»
57 Навч. Роль птахів у природі.
58 Навч. Птахи нашого краю.
59 Навч. Птахи – захисники дерев і друзі людей.
60 Пр. Виготовлення шпаківень.
61 Пр. Виготовлення шпаківень.
62 Пр. Акція «Всі на зустріч птахів!»
63 Ін. Виготовлення плакатів «Бережіть природу!»
64 Ін. Виступ агітбригади «Посади дерево!»
65 Навч. Найпоширеніші кімнатні рослини. Їх роль у нашому житті.
66 Навч. Вікторина «Чи знаєш ти кімнатні рослини?»
67 Навч. Конкурс легенд про рослини.
68 Пр. Ярмарок-продаж кімнатних рослин.
69 Пр. Шкільна акція по озелененню класів.
70 Пр. Акція «Квіти в інтер’єрі школи»
71 Ін. Виставка фотографій «Наші кімнатні улюбленці»
72 Ін. Радіолінійка «Чистота повітря в школі і квартирі»
73 Навч. Рідкісні рослини і їх охорона.
74 Пр. Фотовиставка «Рослини, які щезли з планети Земля»
75 Пр. Конкурс малюнків «Рослини з Червоної книги»
76 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
77 Ін. Підсумкове заняття
                             
Учбово-тематичний план навчання
першого року навчання


з/п Тема Кількість годин
Всього Теоретичних Практичних
1 Вступне заняття 1 1 -
2 Лекційні заняття 27 23 4
2 Природоохоронні заходи 28 - 28
3 Інформаційні заходи 20 - 20
4 Заключне заняття 1 1 -
Разом: 77 25 52

4 клас
Вид Тема заняття
Осінь
1 Навч. Вступ. Природа- наш рідний дім.
2 Навч. Конкурс віршів про природу.
3. Навч. Екологічні катастрофи і наше майбутнє.
4 Пр. Екскурсія до лісу.
5 Пр. Виготовлення поробок з природного матеріалу.
6 Пр. Виставка-конкурс  поробок з природного матеріалу «Увійди в природу другом»
7 Ін. Радіолінійка «Наш вклад в діло охорони природи»
8 Ін. Фотовиставка «Ми і природа»
9 Навч. Ліси – зелені легені планети.
10 Навч. Знищення лісів – екологічна катастрофа.
11 Навч. Конкурс загадок «Для кого ліс – рідний дім?»
12 Пр. Акція «Озеленення шкільного подвір’я»
13 Пр. Акція «Озеленення шкільного подвір’я»
14 Пр. Догляд за клумбами.
15 Ін. Створення природоохоронних плакатів «Збережемо ліси!»
16 Ін. Виставка-захист плакатів «Збережемо ліси!»
17 Навч. Ґрунти. Їх види.
18 Навч. Хіба можна забруднити грунт?
19 Навч. Зсув ґрунту – екологічна катастрофа.
20 Пр. Екскурсія до осіннього саду. Розрізнення за зовнішніми ознаками дерев і кущів.
21 Пр. Виготовлення наочних посібників «Колекція насіння плодово-ягідних культур»
22 Пр. Збір насіння для зимуючих птахів.
23 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
24 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
Зима
25 Навч. Наш край у сиву давнину
26 Навч. Як зросли ліси в степу?
27 Навч. Який Новий рік без ялинки?
28 Пр. Підготовка ялинкової композиції з підручних матеріалів.
29 Пр. Участь у міському конкурсі «Букет замість ялинки»
30 Пр. Участь у Всеукраїнській акції «Не рубай ялинку»
31 Ін. Екологічна вистава «Страшний сон ялинки»
32 Ін. Екологічна вистава «Страшний сон ялинки»
33 Навч. Що таке клімат?
34 Навч. З чим пов’язані зміни клімату і чим вони нам загрожують?
35 Навч. Чи можна «відмінити» зміни клімату?
36 Пр. Виготовлення годівничок.
37 Пр. Розвішування годівничок на деревах.
38 Пр. Акція «Покорми птахів»
39 Ін. Конкурс малюнків «Небезпеки, які загрожують Землі»
40 Ін. Виступ агітбригади «Захистимо Україну від екологічної катастрофи»
41 Навч. Як приходить в дім тепло.
42 Навч. Чи безкінечні природні ресурси?
43 Навч. Альтернативні види топлива.
44 Пр. Екскурсія на ТЕЦ.
45 Пр. Знайомство з альтернативними видами топлива.
46 Пр. Створення відео ролика «Альтернативні види топлива»
47 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
48 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
Весна
49 Навч. Внесок кожного в справу збереження природи.
50 Навч. Про збереження рослин.
51 Навч. Рослини, занесені до Червоної книги.
52 Пр. Конкурс фотографій першоцвітів.
53 Пр. Участь у Всеукраїнській акції «Первоцвіт»
54 Пр. Акція «Зустрічаймо птахів з добром»
55 Ін. Створення листівок «Бережіть птахів»
56 Ін Розповсюдження листівок «Бережіть птахів» серед населення.
57 Навч. Екологічні катастрофи в світі і в Україні.
58 Навч. Перегляд фільму «Екологічні катастрофи Землі»
59 Навч. Чорнобиль – біль, який залишився.
60 Пр. Фотовиставка «Чорнобиль – трагедія двадцятого сторіччя»
61 Пр. Підготовка до екофестивалю.
62 Пр. Екофестиваль «Стань природі захисником»
63 Ін. Радіолінійка «Ми пам’ятаємо про трагедію Чорнобилю»
64 Ін. Вшанування пам’яті загиблих під час екологічних катастроф.
65 Навч. Роль квітів в житті людини.
66 Навч. Легенди і казки про квіти.
67 Навч. Як створити квітник.
68 Пр. Екскурсія до садово-паркового господарства.
69 Пр. Перегляд діафільмів про квіти.
70 Пр. Акція «Клумба біля школи»
71 Ін. Конкурс авторських казок про квіти.
72 Ін. Радіолінійка «Боротьба за чистоту повітря»
73 Навч. Заповідники, заказники, ботанічні і зоологічні сади, національні парки.
74 Пр. Екскурсія до заказника.
75 Пр. Фото звіт про екскурсію до заказнику.
76 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
77 Ін. Підсумкове заняття

Учбово-тематичний план навчання
другого року навчання


з/п Тема Кількість годин
Всього Теоретичних Практичних
1 Вступне заняття 1 1 -
2 Лекційні заняття 27 25 2
2 Природоохоронні заходи 29 - 29
3 Інформаційні заходи 20 - 20
4 Заключне заняття 1
Разом: 77

                       5 клас
Вид Тема заняття
Осінь
1 Навч. Вступ. Ми і природа.
2 Навч. Ставлення людини до оточуючої природи.
3. Навч. Як ми можемо захистити довкілля?
4 Пр. Акція «Зробимо подвір’я чистими разом з батьками»
5 Пр. Екскурсія до осіннього парку.
6 Ін. Акція «Станемо на захист планети!». Збір матеріалу.
7 Ін. Акція «Станемо на захист планети!». Виготовлення буклетів.
8 Ін. Акція «Станемо на захист планети!». Розповсюдження природоохоронних буклетів.
9 Навч. Мікологія – наука про гриби.
10 Навч. Гриби – їстівні і отруйні.
11 Навч. Лікарські гриби. Грибний чай.
12 Пр. Трудовий десант щодо благоустрою шкільного подвір’я.
13 Пр. Створення буклетів про їстівні і отруйні гриби.
14 Пр. Вистава для малюків «Як гриби війною ходили»
15 Ін. Радіолінійка «Обережно – гриби!»
16 Ін. Розповсюдження буклетів про їстівні і отруйні гриби.
17 Навч. Конкурс загадок про овочі і фрукти.
18 Навч. Історія про те, як картопля попала на Україну.
19 Навч. Найстрашніший ворог картоплі.
20 Пр. Екскурсія на сільськогосподарську ферму.
21 Пр. Ярмарок виробів з картоплі.
22 Пр. Збір насіння для зимуючих птахів.
23 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
24 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
Зима
25 Навч. Екскурсія до лісового господарства.
26 Навч. Які ялинки продають на ринках під Новий Рік?
27 Навч. Конкурс казок про ялинку.
28 Пр. Підготовка ялинкової композиції з підручних матеріалів.
29 Пр. Участь у міському конкурсі «Букет замість ялинки»
30 Пр. Участь у Всеукраїнській акції «Не рубай ялинку»
31 Ін. Екологічна вистава «Як діти ялинку захистили»
32 Ін. Екологічна вистава «Як діти ялинку захистили»
33 Навч. Брати наші менші.
34 Навч. Як живеться тваринам у лісі взимку.
35 Навч. Тварини і місто. Людська черствість.
36 Пр. Виготовлення годівничок.
37 Пр. Розвішування годівничок на деревах.
38 Пр. Акція «Покорми птахів»
39 Ін. Конкурс екологічного плакату.
40 Ін. Акція «Кожній тваринці - господаря»
41 Навч. Забруднення повітря. Чи впливає це на жителів планети?
42 Навч. Кислотні дощі. Хто у них повинен?
43 Навч. Людські хвороби і забруднення повітря.
44 Пр. Акція «Бережи повітря». Збір матеріалу.
45 Пр. Акція «Бережи повітря». Створення буклетів.
46 Пр. Акція «Бережи повітря». Розповсюдження буклетів.
47 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
48 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
Весна
49 Навч. Що дає людині природа.
50 Навч. Вплив людської діяльності на природу.
51 Навч. Екологічні катастрофи.
52 Пр. Конкурс малюнків першоцвітів.
53 Пр. Участь у Всеукраїнській акції «Первоцвіт»
54 Пр. Екскурсія містом. Фотографування пейзажів.
55 Ін. Фотовиставка «Рідні краєвиди»
56 Ін Виступ екологічної агітбригади «Своїми зусиллями зробимо місто чистим»
57 Навч. Зелене намисто міста.
58 Навч. Як дерева допомагають очищувати повітря.
59 Навч. Птахи – захисники дерев і друзі людей.
60 Пр. Виготовлення шпаківень.
61 Пр. Виготовлення шпаківень.
62 Пр. Збір макулатури «Здамо макулатуру всім класом – збережемо дерево»
63 Ін. Виставка малюнків «Наше місто у майбутньому»
64 Ін. Акція «Садимо дерева – відроджуємо землю»
65 Навч. Хто переможе людина чи сміття?
66 Навч. Усний журнал «Історія боротьби людства проти сміття»
67 Навч. Про звалища.
68 Пр. Екскурсія на звалище.
69 Пр. Трудовий десант разом з батьками щодо благоустрою міського парку.
70 Пр. Трудовий десант разом з батьками щодо благоустрою міського парку.
71 Ін. Фотовиставка «В об’єктиві сміття»
72 Ін. Радіолінійка «Загроза від сміття»
73 Навч. Як росте ліс.
74 Пр. Прополка ялинкових насаджень
75 Пр. Прополка ялинкових насаджень
76 Ін. Випуск газети «Юні захисники довкілля»
77 Ін. Підсумкове заняття

Учбово-тематичний план навчання
третього року навчання

з/п Тема Кількість годин
Всього Теоретичних Практичних
1 Вступне заняття 1 1 -
2 Лекційні заняття 27 24 3
2 Практичні природоохоронні заходи 28 - 28
3 Інформаційні заходи 20 - 20
4 Заключне заняття 1 1 -
Разом: 77 26 51


Очікувані результати
Учні повинні знати:
* знати поняття екологія, забруднення, очисні споруди, альтернативне паливо;
* мати уявлення про глобальні проблеми, які нависли над нашою планетою;
* розрізняти їстівні і отруйні гриби;
* знати першоцвіти;
*розширити знання в галузі.
Учні повинні вміти:
*доглядати за квітковими рослинами;
*виготовити гербарій;
*розрізняти – квіти, дерева, кущі;
* виготовляти аплікації, поробки, композиції з природного матеріалу, непотрібу;
* виконувати малюнки і плакати на природоохоронну тематику;
* створювати буклети і розповсюджувати їх;
* вміти послідовно вести роботу (задум, ескіз, вибір матеріалів і методів виготовлення поробки, готовий виріб);
* вести пошуково-дослідницьку роботу по добору книг, репродукцій, матеріалів про декоративно-прикладне мистецтво;
* вчитися азам розробки творчих проектів;
*помічати естетично-незвичайне у буденному.

Список використаної літератури:
1. Білявський П.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань. - К.: Либідь, 1997
2. Дудка І. О.,  Вассер С.П. «Гриби в природі і житті людини», -К.: Наукова думка, 1995
3. Закон України „Про позашкільну освіту” // Урядовий кур’єр. 2000, № 25.
4. Основи еколого-натуралістичної освіти. Науково-методичний посібник. - Київ, 2005
5. Охріменко I.B. Національна система виховання: регіональний аспект. Досвід, про¬блеми, перспективи. - Полтава: ПОІПОПП, 1996
6. Сироватська Л.С., Гречишкін А.І., Білорусець Є.Ш Азбука квітники. – К.: Урожай, 1993.
7. Сусахіна Л.В. До чистого довкілля - разом. - Полтава: Оріяна, 2005
8. Терлецький В. К. «Саду мого дживоствіт», -К.: Каменір, 1990.
9. Теслюк П. С. Картоплі – другий хліб. –К.: Довіра, 1995.
10. Хоменко В.А. Екологічне виховання в школі. - Полтава, 2000

Немає коментарів:

Дописати коментар