СЮЇТА МОЇХ УРОКІВ

Урок-казка з елементами проектної діяльності з природознавства
                                                                     за темою:
«Як кактусик із кімнатними рослинами познайомився»

                                                                                       Зимою, коли земля вкрита снігом,
                                                                                 а дерева гнуться від поривів холодного
                                                                                 вітру, радує око ніжна, зелена гілочка
                                                                                 або квітка, що розпустилася в кімнаті.
                                                                                                            В.Чеканова, Т.Якимова
Мета проекту: спираючись на знання учнів, формувати поняття «кімнатні квіти», ознайомити з різноманітністю кімнатних рослин, формувати в дітей науковий світогляд;

розвивати спостережливість та вміння досліджувати організми, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння доглядати за кімнатними квітами, навички роботи в групі, опановувати ме¬тоди раціонального навчання; формувати природничу компетентність;

виховувати любов до природи, вміння бачити прекрасне довкола та бажання  примножувати цю красу.



Обладнання: картки для гри, таблиці із завданнями уроку; підручник: Т. Г. Гільберг, Т.В.Сак «Природознавство» 1 клас. - К.: «Ранок»,  2012; малюнки кімнатних квітів, презентація «Кімнатні квіти», кімнатні квіти, лопаточка лійка, ганчірка.

Очікувані результати:

зацікавленість науковими знаннями про кімнатні квіти,

розширення уявлення про роль кімнатних квітів в житті людини;

активна позиція у природоохоронній діяльності,

підвищення рівня екологічної культури;
зацікавленість учнів проектною діяльністю,
застосування ними набутих в школі знань і умінь, власного життєвого досвіду,
розширення поля для самостійної пізнавальної діяльності,
створення умов для реалізації кожної особистості.

Завдання проекту
Задум
1. Ознайомитися з кімнатними квітами.
2. Дізнатися якомога більше про кімнатні квіти свого класу.
3. Формувати світогляд учнів.

Для чого це потрібно
1. Мати можливість формувати світогляд, екологічну свідомість  особистості.
2. Озброїтися науковими знаннями для подальшого вивчення цього питання.

Дидактична характеристика проекту
  тип проекту:
за предметною галуззю – міжпредметний (природознавство, читання, музика,
   малювання);
 за тривалістю – короткотривалий;
•  за характером контактів – вчитель, учні, їх батьки;
за основною діяльністю – дослідницько-пошуковий;
за характером координації – з безпосередньою координацією;
за формою проведення – 1) самостійна дослідницька робота дітей,
2) творча робота дітей разом з вчителем з наступною презентацією матеріалів 
    проекту;
за кількістю учасників – груповий.
  об’єкт пізнання: кімнатні квіти, що нас оточують;
  шляхи досягнення мети:
робота з додатковою літературою;
пошук інформації в Інтернеті;
самостійна дослідницька  робота дітей;
аналітична робота дітей з учителем;
власна творчість дітей;
  освітній продукт:
урок;
презентація;
виставка малюнків.

План виконання проекту
1. Мотивація  значущості проектної діяльності з даної теми.
2. Обговорення ідей,  щодо досягнення мети та  її представлення.
3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4. Визначення джерел потрібної інформації.
5. Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.

Групи
1 група  «Вчені»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
Підготувати легенди про кімнатні квіти.
2 група  «Літератори»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
Підготувати вірші і загадки про кімнатні квіти.
3 група  «Біологи»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
За допомогою вчителя підготувати вікторину
4 група  «Художники»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
Виконати малюнки на тему «Мої улюблені кімнатні квіти»

6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7. Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
8. Оформлення колективної роботи.
9. Аналіз  та оцінювання роботи учасників проекту.
10.  Презентація матеріалів проекту.

                                                          Хід уроку
І Організаційний момент
1. Організація класу
- Доброго дня, діти! Ви прийшли на урок природознавства.
      -   Ви почули всі дзвінок.                           Кожен з вас приготувався
          Він покликав на урок.                               Якнайкраще постарався.
          Сядьте зручно, посміхніться                  Розпочнемо наш урок.
          І на мене подивіться.                             Зробимо в науку крок.

2. Психологічне налаштування на роботу на уроці
 - Щоб налаштуватися на плідну роботу, згадаємо наш девіз.
ДЕВІЗ:    Не просто слухати, а чути.
                 Не просто дивитися, а бачити.
                 Не просто відповідати, а міркувати.
                 Дружно й плідно працювати.

3. Iнтерактивна вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок. (Цікавим, насиченим, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим)
-  А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими)

  IІ Контроль і корекція знань
1. Фронтальне опитування Технологія «Мозковий штурм»
- Яку тему вивчали на минулому уроці?
- Чим дикорослі рослини відрізняються від культурних?

2. Гра «Відгадай загадку – прокоментуй відгадку»    
- Відгадайте загадки і прокоментуйте: культурними чи дикорослими є названі вами рослини.
Біла, наче сніг кора І зелена, і колюча,
І тоненькі віти.  і пухнаста, і пахуча.
Це росиночка яка,                                Посеред кімнати стала
Відгадайте, діти? (Береза) Нас із святом привітала. (Ялинка)

 Сидить дівчина в коморі,                     Стоять у лузі сестрички,
 А коса її надворі. (Морква)                   золотенькі очки, білі вічка. (Ромашки)

 Живе один батько, Сам червоний,
 Тисячі синів має,                                  а чуб зелений. (Буряк)
 Усім шапки справляє,
 А собі не має.  (Дуб)

Почервонів зелений сад,                         Із задоволенням їдять –
Червоні крапельки висять.                      Тільки кісточки летять. (вишні, черешні)
Знають добре краплі ці
І дорослі, і малі.

III  Повідомлення теми і мети уроку
- А урок наш незвичайний Ми розглянемо і вивчимо,
  Це проект і казка, діти                       тих, хто нам допомагає жити.
- А хто це?
           Цих друзів дуже я люблю.                  Вони завжди в кімнаті з нами
           То пещу їх, то поливаю,                       До сонця тягнуть вони віти.
           То з ними тихо говорю,                        Підказка, діти, поряд з вами.
           То їм пісні на сон співаю.                   Та це ж…(кімнатні квіти).    
- Працюючи над нашим сьогоднішнім проектом, ви дізнаєтеся багато цікавого про кімнатні квіти і їх роль в житті людини. Прочитайте на дошці тему нашого проекту.              (Учитель відкриває дошку, на якій написана тема)

Девізом нашого уроку будудть слов відомого  казкаря Г.-Х.Андерсена: «Щоб жити, потрібні сонце, свобода і маленька квітка».

IV Вивчення нового матеріалу
1. Постановка проблемного питання
- Сформулюємо проблемне питання нашого проекту.
- Щоб відповісти на це питання, ми перенесемося до казки про кімнатні рослин, побачимо їх світ.
-   Поставимо перед собою задачі:
    *  познайомитися із різноманіттям кімнатних рослин;
    *  зробити малюнок кімнатних рослин, які нам найбільше сподобалися;
    *  провести опитування батьків і відповісти на питання: як батьки відносяться до 
        наших зелених друзів;
    * зробити висновки за темою дослідження.

2. Розповідь вчителя
Отож, не тридесятому царстві, не в тридесятому королівстві, а на підвіконні звичайнісінької двокімнатної квартири жило-було Кактусенятко. Воно було круглим, зелёним і колючим. Тому його й прозвали Зеленим Їжачком. Але колючим воно було тільки зовні, а насправді, Кактусенятко було дуже добрим і привітним.

Нещодавно господиня відділила його його від мами Кактусихи і посадила до гарного маленького горщика. Кактусенятку сподобалася його нова домівка.

- Ось і ще одна кімнатна рослина, - сказала господиня, виходячи з кімнати.

- Кімнатна рослина? А що це таке? - замислилося Кактусенятко.
- Давайте, діти, допоможемо Зеленому Їжачку розібратися в цьому питанні?

3. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей
 Технологія «Асоціативний кущ»
Складання схеми за асоціаціями учнів за поняттям «кімнатні рослини»
- Що таке кімнатні рослини?
- Кімнатні рослини – це ті квіти, що ростуть у нас у кадках або на підвіконні.
- Навіщо їх вирощують? Яку користь вони вам приносять?
- Квіти з давніх часів прикрашають наше життя і побут. Доглядаючи за ними, ми отримуємо задоволення й естетичну насолоду. Сьогодні, мабуть, немає жодної квартири, де б не росла хоча б одна кімнатна рослина. Ними прикрашають офіси, магазини, громадські приймальні та інші приміщення. Відомо, що зелений колір. заспокійливо діє на нервову систему, а це поліпшує настрій і працездатність.
- У домашніх умовах рослини почали вирощувати ще в Давній Греції. Спочатку це були лікарські рослини, потім їх почали використовувати для окраси приміщення.
Більшість кімнатних рослин — жителі тропічних країн. Майже 200 років тому вони були привезені мандрівниками й колекціонерами з інших країн. Першими екзотичними рослинами були лимони та апельсини. Вирощували їх вдома в оранжереях лише багаті.
- Чи можна жити в кімнаті без рослин?
Відповіді дітей
- Кімнатні рослини переважно цілий рік бувають зелені. Деякі з них навіть квітують узимку. Більшість людей переконана, що потрібні вони лише для краси. Але це зовсім не так! Ось лише найзагальніший список їх заслуг:
• сприяють звукопоглинанню (в міських квартирах, це дуже важливо);
• зволожують повітря (без рослин вогкість повітря в наших квартирах складає не більш 30-40%, тоді як оптимальною вважається 55-70%);
• насичують повітря киснем, якого в умовах міста не вистачає;
• очищають повітря, вбивають хвороботворні мікроорганізми;
• зменшують кількість пилу в повітрі;
• підвищують працездатність;
• створюють в приміщенні розслабляючу і утихомирюючу обстановку;
є рослини, які використовуються як ліки (наприклад, алое);
деякі рослини, уявіть собі, можуть бути передвісниками дощу.

4. Читання віршів про кімнатні квіти
- Замислилося Кактусенятко: «А які кімнатні квіти бувають?»
Діти читають вірші про квіти, які вони приготували
На віконечку моєму                       Лізе фінік мій нагору –      
Подивіться справжній сад! Листики його свіжі.
Он чудовії сережки  А у пальми, що з Анголи,
Краси - фуксії висять. Листя гостре, як ножі.

Он сором’язливо квітне  Хлорофітум зеленіє,
Вогник – квітка край вікна. Фікус підійма листки.
А у кактуса голівка А фіалочки ніжненькі
Вся в гостреньких гілочках. Розпустили квіточки.

Скачуть край вікна синиці
Й веселенько цвірінчать.
Дуже хочуть вони, певно,
Серед квітів політать.

- То про що говориться у віршику?
- Які рослини є на віконечку? Чому цвірінчать синиці?

5. Розповідь вчителя з елементами  бесіди
Все було чудово. Кактусенятку дуже подобалося рости на вікні. Лише одне засмучувало зеленого малюка: навколо, у великих квіткових горщиках, росли невідомі йому  рослини. Але Кактусенятко було відкритим і цікавим. Воно вирішило познайомитися із «сусідами» поближче, бо Зеленому Їжачкові так хотілося мати друзів!

Першим, з ким Кактусенятко наважилося заговорити, виявилася рослина з товстим древісним  ствовбуром, кругле листя якого було схоже на монетки.

- Вибачте, будь ласка, - трохи соромлячись, сказав Зелений Їжачок, - а як Вас кличуть?

- В народі мене называють грошовим деревом, люди вважають, що я приношу до будинку багатство і достаток, а по-науковому я зовусь товстянкой древовидною, - відповіло деревце. Моя батьківщина – африканські саванни, тому я люблю сонце. А ще я люблю, коли мій горщик час від часу повертають, тоді я виростаю струнким і гарним деревцем.

- Скажіть, а Вам не сумно весь час стояти на підвіконні? - запитало Кактусенятко
- Ні, звичайно, взимку я можу спострігати за тим, що відбувається за вікном, а в теплу пору року мене відправляють «на дачу», тобто виносят на свіже повітря – на балкон.
Тут до розмови приєдналася інша рослина із надзвичайно гарним листям, на якому виділялися яскраво-червоні жилки і плями:
- А меня зовуть маранта, я дуже люблю вологість і боюся прямих сонячних променів, тому мені подобається, коли господиня обприскує моє листя теплуватою водою. І ще я вмію підіймати листочки і скручувати його із настання сутінок і навіть за декілька годин до дощу, майже справжній барометр.

6.Фізкультхвилинка
Втоми я не знаю.
Квіти я вивчаю.
Колеус, фіалка, фікус,
На полиці верхній кактус.
А цю найбільше люблю я –
Квітка традесканція.

7. Розповідь вчителя з елементами  бесіди
Колюча зелена рослина представилася сама. Я-алое. В природі росту в пустелі Карру в Південній Африці. у вигляді дерева. Маю соковиті стебла і листки, дуже колючі по краю. У кімнатних умовах цвіту рідко, тому що взимку для мене недостатньо світла, а головне тому, щомене надмірно поливають, забуваючи про моє походження. Я лікарська рослин, сприяю загоєнню порізів.

Кактусентко повернулося до рослини з чудовим зелено-червоним листям. А я - колеус. Як родом з острова Ява. Я маю характерне чотиригранне стебло і різнобарвні листки. Часто цвіту.

    Тут обізвалася трав'яниста рослина з широколінійними листками, зібраними в розетку, що буйно росли в різні боки.

- Хто з дітей не знає хлорофітум? – запитала вона. Я походжу з Південної Африки. З центра моєї розетки виростає квіткова стрілка з біленькими квітками. На місці квіток, що відцвіли, утворюються нові молоденькі рослини.

Тут до розмови вступила трав'яниста рослина з повзучими або прямими стеблами і з сидячими овальними листками. Познайомимося , я - традесканція. У мене багато сестер, бо в кімнатній культурі поширені кілька видів традесканції. Ми всі походимо з тропічної Америки. Але у кімнатах найчастіше вирощують традесканції з повзучими стеблами, які звисають з горщиків. Я дуже легко утворюю нові рослини за допомогою стеблових паростків - живців.
А я - бегонія. У природних умовах бегонії поширені в тропічних країнах Америки, на Мадагаскарі, в Індії, на островах Індонезії, у Південному Китаї, Японії. Кімнатні бегонії за декоративними якостями поділяють на кущові і листяні. Листяні бегонії характеризуються великими декоративними листками. Серед них найбільш відома бегонія рекс.
Кактусенятко уважно слухало оповідання рослин, бо воно було ще маленьке і багато чого не знало.
В одному з горщиків росла незвичайна рослина, її темно-зелене мечеподібне листя із загостреною верхівкою і світлими смужками нагадувало луску риб. Виявилося, що це сансевьєра, яку ще называють просто «щучий хвіст». Кактусенятку навіть стало трохи смішно, коли воно почуло цю назву. Виявилося, що у природних умовах сансевьєра поширена в тропічній Азії та Африці.

8.Робота з картками.     Робота в парах
- Діти, подивіться на картки, які лежать на ваших партах. Тут не всі квіти, з якими познайомилося Кактусенятко. Але роздивившись уважно ті кімнатні квіти, які є, ви зможете  уявити з якого кінця земної кулі вони до нас прибули.

9. Дослідницька робота «Догляд за кімнатними рослинами»
До нас надійшов лист від асоціації кімнатних рослин. Вони просять вас допомогти їм. Ви згодні? Деяким їх родичам дуже важко жити. І не тому, що їх не люблять, а тому, що за ними неправильно доглядають.
- Які умови необхідні для зростання рослин? (Тепло, світло, полив, обприскування.)
- Розставляючи кімнатні рослини, необхідно слідкувати, щоб вони були гарно освітлені. Високі рослини не повинні загороджувати від світла низькі. Необхідно враховувати, які види рослин люблять яскраве освітлення, а яким комфортніше в тіні.
  1.Інструктаж щодо проведення роботи
  2. Практична робота

- Якщо всі рослини харчуються, то що їм необхідно? (Регулярний полив).
- Як визначити, що рослину вже час поливати?

Дослід 1.Визначення потреби поливу.
І спосіб:
   - постукати по горщику: дзвінкий звук – потреба в поливі;
                                             глухий – земля волога;
ІІ спосіб:
   - Якщо колір сірий, то рослину слід полити.
(Надалі вчитель демонструє, а учні повторюють види робіт.)
Поливати кімнатні рослини краще водою кімнатної температури. Улітку — частіше, узимку рідше. Кактуси і рослини із соковитими листками потребують менше води, ніж інші.

Дослід 2.
- Ми говорили, що рослини дихають. Які органи беруть участь у цьому процесі і що необхідно при цьому робити для кімнатних рослин? (Протирати листки від пилу, підпушувати землю — бо корінь також дихає).
     - прийоми розпушування ґрунту;
     - правильний полив;
     - обприскування листя та стебел рослини;
     - обтирання листів вологою ганчіркою.

Дослід 3.
 Початок роботи над проектом «Моя рослина».
   Група дітей (4 – 5учнів) саджають рослину, а надалі будуть спостерігати за її розвитком та доглядати за нею.
    Через деякий час розкажуть про свої спостереження.

Звучить пісня «Пісня квітів»:
Виростаєм на віконці,                            Щоб могли ми воду пити,
Зацвітаємо на сонці,  Треба землю розпушити.
Від водиці зеленієм  Любі учні! Час не гайте –
Першокласникам радієм.  Наше листя протирайте.
Ви нас, діти, доглядайте  В школі вашій  для нас,  квітів,
І водою поливайте.  Найщиріші друзі – діти.

9. Фізкультхвилинка
Втоми я не знаю.
Квіти доглядаю.
Я земельку розрихляю,
З лейки квіти поливаю.
Щоб росли мої квітки
І красиві, і стрункі.

IV Закріплення  і узагальнення отриманих знань
1. Колективне складання пам’ятки про догляд за кімнатними рослинами (в 
   малюнках):
    Пам’ятка «Правила догляду за кімнатними рослинами»
1. Поливай квіти водою кімнатної температури. Літом квіти поливай ввечері, взимку – вранці.
2. Рихли паличкою поверхню землі в горщику, щоб до коріння потрапляло повітря. Будь обережний – не пошкодь коріння.
3. Витирай пил з крупного гладкого листя вологою ганчіркою. Рослини з дрібним листям очищуй від пилу м’я4им пензлем.
4. Обережно зрізай сухе листя і гілочки. Слідкуй за чистотою квіткових горщиків та підставок).

2.Практична робота
 1) Поливання кімнатних рослин.
 2)  Розпушування ґрунту.
 3)  Видалення пилу з листя.

3. Вікторина «Гості з підвіконня»
- Кактусенятко знову замислилося, а чи всі діти знають, які кімнатні квіти бувають?
- Згадаємо, які кімнатні квіти ви знаєте.
Вчитель показує рослини, діти їх називають.

4. Виставка малюнків і колажів дітей
- Які кімнатні квіти ви зобразили на своїх малюнках?

5. Розповіді спеціально підготованих дітей «Легенди про кімнатні рослини»
Кактусенятку дуже подобалися нові друзі. Він дуже зрадів, коли почув, що діти з 1-А класу знайшли і підготували легенди про кімнатні рослини. Він дуже хоче їх почути.
Герань
Вчитель. Народна медицина вважає, що запах листків герані знімає головну біль, і проганяє втому.

Учень. Недарма приходилось чути таку історію: «У бідних людей тяжко захворів єдиний син. Що не робив батько з матір’ю, що не готував, хворий не піднімався. Засумували батьки і звернулися до лікаря. Оглянув лікар хворого і порадив придбати декілька кущів духмяної герані і положити хворого під ними. На ранок хворобу як рукою зняло».
Фіалка
Учень. У древніх римлян фіалка називалася квіткою Юпітера. А згідно древньогрецькій легенді, бог світла Аполлон переслідував одну з дочок Атласа. Дівчина звернулася до Зевса з проханням про допомогу. Великий громовержець зжалився і перетворив її в квітучу фіалку. 
Вчитель. І, напевне, довго прийшлось би знаходитися фіалці на небесах, якби квіти не сподобалися дочці Зевса і Деметри красуні Персефоні. При вигляді фіалок Персефона встала на коліна, з цікавістю розглядала кожний їх вінчик і вибирала для букету свіжі і красиві. Тут до неї підкрався бог підземного царства Аїд. Персефона кинулася тікати від переслідника, прижимаючи до грудей зірвані фіалки, але Аїд все таки здогнав її. Відбиваючись, дівчина впустила фіалки, і вони впали на землю.

6. Гра «Декоратор»    Робота в парах
Будь-яку кімнату можна змінити, прикрасивши її кімнатними рослинами. Ви як декоратор зараз будете змінювати кімнату, намалювавши в ній відомі вам рослини.
(Дітям пропонуються малюнки кімнат, які можна прикрасити кімнат ними квітами на свій смак)
                  
6. Бесіда з метою вирішення проблемного питання
Технологія «Асоціативний кущ»
- То чи потрібні нам рослини у кімнаті? Навіщо?

7. Розповідь вчителя
Неочікуванно відкрилися двері і до кімнати ввійшла господиня. В руках у неї був горщик з дуже гарною рослиною.

- Познайомтеся, це ваш новий сусід - сказала вона (господиня часто розмовляла із своїми вихованцями, тому що вважала, що квіти, як і живі істоти все розуміють і люблять, коли з ними спілкуються) - це папороть. Вона не тільки буде прикрашати кімнату, але й допоможе очистити повітря від пилу і поганих речовин. Шкода тільки, що папороть не квітне, проте радує своїм різноманітним листям:величезним, маленьким і навіть таким, що плететься.

Господиня поставила горщик і пішла. Так на підвіконні зявився «новачок». Він швидко звик до нового оточення і з гордістю розповідав про те, що папороті - найдревніші жителі Землі, існували разом із динозаврами й дожили до наших днів.

Так Зелёний  Їжачок не тільки познайомився із своїми «сусідами», але й дізнався багато цікавого і корисного.
V Рефлексія результатів
- Ось і закінчилася наша мандрівка до світу кімнатних рослин. Вам сподобалося?
- То що ж нове ви дізналися під час уроку?
“Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)…”
 “На уроці я навчився (навчилася)…”
 “Тепер я знаю, що…”
 “Мені сподобалось…”

VI Підсумок
- Про які рослини ви дізнались на уроці? Назвіть їх.
— Які умови для них потрібні?
— Як слід доглядати за кімнатними рослинами?
- Ви навчилися розуміти «бажання» квітів та інших кімнатних рослин. Прислухайтесь і здогадайтесь , про що просять вас рослини у коридорах школи, вдома.
Виконайте їхні прохання.
Квітам сумно, коли їх мало, а тому посадіть нові:
Квітам тісно у маленьких вазонах, тому пересадіть їх у більші.
Квітам подобаються гарні вазони, тому прикрасьте їх.
Квітам важко дихати – протирайте листочки, розпушуйте землю.
- Дякую всім за старанну підготовку і участь у роботі.

VII Про що розповісти батькам
1.Розповіти батькам все, що ви запам’ятали про кімнатні квіти.
2. Закінчити виконання завдання: домалювати та розфарбувати квітку.
3. Продовжувати доглядати за кімнатними рослинами у себе вдома і в клас


УРОК ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Тема.  Ручні шви. Шов «уперед голку» та «назад голку». Застосування цих швів у вишиванні.
Мета проекту: спираючись на знання учнів розкрити поняття «материк», ознайомити учнів з  материками Землі, їх природними умовами, особливостями рослинного і тваринного світу, формувати в дітей науковий світогляд, продовжувати формувати уявлення про глобус, карту півкуль, розвивати вміння читати карту і працювати з нею, вчити працювати з контурними картами;
розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі, опановувати ме-тоди раціонального навчання;
виховувати любов до природи, інтерес до наукових знань, екологічну культуру.
Обладнання: для індивідуального користування - тканина, нитки, гольник, голки, ножиці, олівець, шпильки; демонстраційний матеріал – зразки швів «вперед голку», назад голку», ілюстрації історії голки.
Очікувані результати:
зацікавленість науковими знаннями про материки,
активна позиція у природоохоронній діяльності,
підвищення рівня екологічної культури;
зацікавленість учнів проектною діяльністю,
застосування ними набутих в школі знань і умінь, власного життєвого досвіду,
розширювати поле для самостійної пізнавальної діяльності,
створення умов для реалізації кожної особистості.
Завдання проекту
Задум
1. Ознайомитися з материками планети Земля.
2. Дізнатися про їх рослинний і тваринний світ.
3. Формувати світогляд учнів.

Для чого це потрібно
1. Мати можливість формувати світогляд, екологічну свідомість своєї особистості.
2. Озброїтися науковими знаннями для подальшого вивчення цього питання.
Дидактична характеристика проекту
  тип проекту:
за предметною галуззю – міжпредметний (природознавство, громадянська освіта, читання, музика, малювання);
за тривалістю – короткотривалий;
за характером контактів – вчитель, учні, їх батьки;
за основною діяльністю – дослідницько-пошуковий;
за характером координації – з безпосередньою координацією;
за формою проведення – 1) самостійна дослідницька робота дітей, 
2) творча робота дітей разом з вчителем з наступною презентацією матеріалів проекту;
за кількістю учасників – груповий.  
  об’єкт пізнання: екологія планети Земля;
  шляхи досягнення мети: 
робота з додатковою літературою;
пошук інформації в Інтернеті;
самостійна дослідницька  робота дітей;
аналітична робота дітей з учителем;
власна творчість дітей;
  освітній продукт: 
урок;
відеоролик;
презентація; 
виставка малюнків; 
агітбригада.
План виконання проекту
1. Мотивація  значущості проектної діяльності з даної теми.
2. Обговорення ідей,  щодо досягнення мети та  її представлення.
3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4. Визначення джерел потрібної інформації.
5. Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.

Групи Виконавці Завдання
1 група 
«Вчені» * Ознайомитися із різних джерел про  походження голки.
                        * Підготувати доповіді.
2 група «Оператори» * Ознайомитися із різних джерел з інформацією про 
                                           походження голки.
                                        * Створити презентацію.
3 група «Актори» * Ознайомитися із різних джерел з інформацією про безпечне 
                                            користування голкою і ножицями.
                                        * Підготувати виступ агітбригади.
4 група «Майстри» * Ознайомитися із різних джерел з інформацією про 
                                           українські  вишивки.
                                         * Виконати колажі на тему «Українська народна вишивка»

6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7. Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
8. Оформлення колективної роботи.
9. Аналіз  та оцінювання роботи учасників проекту.
10. Презентація матеріалів проекту.
                        
 Хід уроку
I. Організаційний момент
-  Доброго дня, діти! Ви прийшли на заняття гуртка.
Уже дзвінок нам дав сигнал: Тож і ми часу не гаймо .
Працювати час настав. Роботу швидше починаймо.

 II Актуалізація опорних знань
Як створюється тканина?
Якими є  переплетіння ниток у тканини?      

III Повідомлення теми і мети уроку
- Той, хто відгадає ребус, той дізнається, яка гостя прийде до нас на урок.

- Хто здогадався?   (Учитель відкриває дошку, на якій написана тема)

 - Сьогодні  до нас на урок прийде майстриня-голка. Вона розкаже нам про історію її винайдення і  з її допомогою ми навчимося виконувати ручний шов «вперед голку» та «назад голку», закріпимо навички роботи з голкою.

IV Вивчення нового матеріалу
1. Виступ голки
Я всіх вас обшиваю
Сама ж одягу не маю. (голка)
Я - звичайна голка. Я - найперша ваша помічниця. Якщо вам щось потрібно пошити, заштопати дірку, то я тут як тут!

2. Відгадування загадок
- Ми продовжуємо роботу з тканиною. Які ж інструменти та матеріали нам знадобляться для роботи? Щоб дізнатися про це, відгадайте загадки.
1) Широке поле простелилось
     І білим снігом одяглось. (Тканина)
2)  Чорні, білі, кольорові – 
      Шити все вони готові!
      Плаття, фартухи, шапки – 
      Допоможуть вам …( нитки).
3)   Шию я і вишиваю,
      Хоч одну лиш ніжку маю, 
     Але все зробить встигаю! ( Голка)
 4)  Швачки це відерце знають,
      У роботі поважають,
      І коли шиють, вишивають,
      То на палець  надівають.
      Здогадатись зостається,
      Як відерце це зоветься? (Наперсток)

3. Демонстрація приладдя
                  
4. Бесіда із залученням життєвого досвіду дітей
Технологія  «Мікрофон»
- Чи ваші мами використовують ці предмети?
- Для чого?
- Як ви вважаєте, чи вам потрібно навчитися користуватися цими предметами?

5. Хвилинка –цікавинка
- Голка здається нам таким звичним предметом. А чи знаєте ви, що були такі часи, коли її не було?
- Отож, історія голки. На території нашої країни голка з вушком з’явилася у господарстві людини 19 тисяч років тому. революція у виготовленні голок відбулася в XIV сторіччі, коли було винайдено дріт. Тривалий час основним постачальником  голок у Європі була Німеччина, але у 1960 році англійці створили спеціальні верстати для випуску голок.
Історія російської промислової голки почалася з часів Петра  I . За його наказом у 1717 році російські купці брати Рюміни і Сидір Томілін побудували дві голкові фабрики.
Голка міцно увійшла у кожну хату бідняка, ставши справжнім символом працьовитості.

6. Народна мудрість про голку
Технологія «Мозковий штурм»
Як зіяєш - так і зносиш.
Довга нитка – ледача швачка.
Сім раз відмір – один відріж.
- Про що ці прислів’я?
- Як ви їх розумієте?
- Сьогодні саме голка разом із своєю незмінною помічницею ниткою буде нас навчати шити на уроці.
7.  Розповідь вчителя
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося як виконуються ручні шви «вперед голку» та «назад голку», навчимося їх виконувати, дізнаємося як  ці шви допомагають створювати візерунки.
-  Візьміть голку із ниткою, зробіть вузлик. Робіть прокол з лицьового боку на виворітний. Стібки робіть так, щоб виходили штрихові лінії.  так робиться шов «уперед голку».

  8. Фізкультхвилинка
 А тепер нам, діти, 
Час трохи відпочити,
Тож хочу на зарядку
Всіх вас запросити.
Руки – вгору, руки – вниз 
На хвилинку зупинись.
Пострибали, пострибали. 
Всі присіли, знову встали.
Час за парти всім сідати, 
Знову вчитися починати!

 IV Практична робота
1. Бесіда

2. Пояснення вчителя
1. Візьміть шматок білої бавовняної тканини.
2. Відріжте нитку певного кольору та довжини, зробіть вузлик.
3. Прошийте зразок спочатку швом «уперед голку», потім – «назад голку» кілька рядків.

3. Бесіда з техніки безпеки
- Щоб гарно шити і вишивати, не поранитися і отримувати від цього задоволення 
   потрібно дотримуватись правил безпеки. Давайте згадаємо їх.
- Як правильно зберігати голки?
- Як передавати голку сусідові, якщо потрібно?
- Чим необхідно користуватися, коли шиєте?
- Як слід сидіти за партою?

4. Виступ агітбригади
Голка має гостре жало,
Її не кидай де попало.
Пам’ятай, що при роботі
Її не слід тримати в роті.
Голку, про це добре знай,
Без ниток не залишай.
Користуйся обережно
І в свій одяг не встромляй!
Дуже добре звичку мати – 
Голку в гольнику тримати.

5. Читання пам’ятки
1. Перевіряй кількість голок перед роботою і після її закінчення.
2. Не кидай голки; під час роботи вколюй голку в спеціальну подушечку.
3. Не тримай пальці напроти проколу тканини.
4. Ні в якому разі не тримай голку в роті!
5. Запасні голки зберігай у спеціальній коробочці.
6. Не відкушуй нитку зубами.
7. Не застосовуй голок замість шпильок.

6. Практична робота учнів, виконання швів.
 Учні прошивають спочатку шов «уперед голку».

 7. Фізкультхвилинка
Всі ми шили, всі трудились.
Наші пальчики втомились.
А щоб гарно шити,
Пальцям треба відпочити!
Знову шити ми почнемо,
В руки голку всі візьмемо!

8. Практична робота учнів, виконання швів.
 Учні прошивають спочатку шов «назад голку».
Учитель  проводить індивідуальний інструктаж по ходу роботи учнів.

V Рефлексія результатів
- Ось і закінчилася наша зустріч з  голкою і ниткою. Вам сподобалося?
- То  скажіть чи будете ви вдома продовжувати вивчати разом з матусею чи бабусею продовжувати знайомитися зі швами?
- А тепер визначить свій настрій.
В кожного учня на парті є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.
 Одну з вибраних фішок діти прикріплюють до дошки, тим самим дають оцінку успішності уроку.

VI Підсумок  

1. Бесіда
- Чи справдились ваші сподівання від уроку?
-  Чого ви навчилися?
- Як називаються шви,ю які ви виконували на уроці?
- Дякую всім за старанну підготовку і участь у роботі.

2. Виставка кращих робіт

VII Домашнє завдання
1.Якщо буде бажання, прошити ще дві сторчки швами «уперед голку» та «назад голку».
2.Дібрати загадки про голку, тканину, нитки, наперсток.

Використана література:
1. Веремійчик І. М. Трудове навчання 3 клас. – К.: Педагогічна думка, 2003;
2. Гусакова А.М. Работа с тканью на уроках труда в начальных класах. – К. Высшая школа, 1989;
3. Матеріали журналів «Початкова школа», газет «Розкажіть онуку»,   
 «Початкова  освіта», 2001-2010 р.р.;
4. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. –  
 Харків: Видавнича група «Основа»: ПП «Тріада+», 2007;

5. Усі уроки трудового навчання. 1-4 класи /  упоряд. Ю. Є. Бардакова. – Х. : Вид. група «Основа», 2008


Майстер-клас 
Створення Великодньої композиції
Тема.  Робота з папером. Виготовлення аплікації «Писанка»
Мета: розширити уявлення про історію виникнення писанок, ознайомити із символікою знаків і кольорів;
удосконалювати навички роботи з папером; вчити виготовляти аплікацію писанки, гармонійно добираючи елементи і кольори; розвивати вміння працювати із шаблоном; розвивати пам'ять, логічне мислення;
виховувати повагу до народних традицій, естетичний смак.
Обладнання: демонстраційний матеріал – презентація «Святкування Великодня», малюнки писанок, об’ємні писанки і мальованки;
для індивідуального користування -  альбомний аркуш картону, кольоровий папір, шаблони, олівець, ножиці, клей.

                                            Хід майстер-класу
I Організаційний момент
      Дзвоник знов роздзеленчався,
      Майстер-клас наш розпочався.
II Актуалізація знань
1. Робота за малюгком
- Як ви гадаєте, яке свято люди відмічають наприкінці цього тижня?
- Які ознаки про це говорять?

2. Бесіда. Технологія «Мозковий штурм»
- Який святковий тиждень нас зараз радує? (Вербний)
- Яке велике християнське свято буде по закінченню Вербного тижня? (Великдень)
- Чому радується весь християнський люд у Великдень, що святкує?
- (Воскресіння Спасителя нашого Ісуса Христа)
- Які Великодні традиції ви знаєте?

3. Виставка колажів «Світле Воскресіння Христове»

III Повідомлення  теми і мети уроку
- Про що ми будемо  говорити сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте ребус.
                          К И Л В Е Н Ь Д Е
                          5  4  3  1  2  8 9  6  7
                
- Хто здогадався,  про що буде мова? (Про Великдень)
- А як люди готуються до Великодня?
- Хто мені підкаже, про що нове ми дізнаємося на уроці?
- Хто здогадався чого ми будемо вчитися?
- Наш майстер-клас присвячений Великодню. Сьогодні ми більше дізнаємося про створення пасхальних композицій, навчимося самостійно їх складати. Ваші роботи порадують вчителів, учнів і ваших батьків під час святкової виставки у кінці Вербного тижня.

IV Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
         Великдень або Пасха – це найбільше свято в християнському світі. Воно символізує віру людей у воскресіння і вічне відродження життя. Рослини – найяскравыше втылення крихкосты ы мыцносты життя одночасно. Саме тому крым традицыйних пасхальних блюд, святковими симовлами цього дня стали рослини: гылки дерев, живы квыти й трави.
          Прикрашанню будывлы на Великдень здавна придылялося багато уваги. На це свято стыл накривають найркащою скатертиною, у його центры ставлять блюдо з пасхальним куличем та фарбованими яйцями – писанками або крашанками. Особливою прикрасою слугують пасхальны вынки, основу яких складають фарбованы яйця ы живы квыти, що символызують життя, що выдроджуэться.

2. Виступ пошукових груп
-   Які ж легенди зберігає народ про писанки і крашанки?
1 пошукова група
     Легенда з Київщини розповідає про таке. У той час, коли римські солдати вели Ісуса Христа розпинати один убогий чоловік йшов на базар. Грошей у цього чоловіка не було ні копійки, і він хотів продати  яйця, щоб купити дітям хліба. Йшов він, йшов. Аж бачить – іде наш Спаситель на Голгофу і хрест тягне. А хрест був важкий і Христос раз по раз падав під його тягарем. Бідному чоловікові стало дуже шкода Ісуса. Поставив він свій кошик на дорозі. А сам, засукавши рукава, став допомагати нести Ісусові хрест – і ніс аж до місця розп’яття. Коли ж чоловік повернувся до свого кошика, то побачив, що яйця обернулися на писанки і крашанки, які він продав з великим прибутком.
     2 пошукова група
     Легенда з Поділля розповідає, що коли воскрес Ісус Христос, то сказав він воякам, що охороняли його труну: «Ідіть і скажіть всім людям, що Христос Воскрес. А щоб вам повірили, тримайте знак». Спаситель взяв із своєї труни крашанку і дав воякам. Відтоді і пішов звичай робити крашанки на Великдень.

3. Демонстрація крашанок, писанок, мальованок.
Я – писанка-красуня, Мене кладуть на свято
Вся в рисках і квітках. На пишному столі,
Красу митців несу я, Щоби моїм убранством
Їх славлячи в віках. Пишалися малі.
Без мене наше свято
Не буде тим, чим є,
Бо писанка багато
Всім радості дає.

4. Розповідь вчителя про види писанок.
    В суботу, напередодні Великодня, жінки і дівчата виконували наймагічніший ритуал – фарбували яйця, писали писанки, робили крапанки, шкрябали шкрябанки. Чим же всі ці обереги Великодня відрізняються один від одного?


Писанка – яйце, яке розписували за спеціальною технологією до великодня.
Крашанка – яйце, пофарбоване в один колір.
Дряпанка – одноколірне яйце, на якому воском накрапуються крапочки, які складають візерунок.
Мальованка – яйце, розписане пензлем.
Маргучі (мармурові яйця) – на сире яйце накладають шматочки сухої фарби, кольорового паперу чи листочки, перев’язують ганчіркою і варять.
              А за кольором писанок можна дізнатися, в якому регіоні України вони робилися. Традиційно писанки з Чернігівщини мають сніжно-білий фон, з Поділля – чорно-червоний, з Київщини – рожево-червоний.
              Кожен колір на писанці щось символізує. Чорний та коричневий символізують плодючість землі, червоний – любов, радість життя, жовтий – гарний врожай, блакитний – небо, повітря, синій – воду, зелений – рослини, воскресіння природи, чорний з білим – знак пошани до духів і душ померлих предків, подяку за охорону від злих сил.
               Кожний малюночок на писанці – це символ, який надавав добродійної сили, допомагав у біді, забезпечував родинний добробут.. Сонце символізувало світ, тепло, життя. Писанки, прикрашені таким символом мали особливу магічну силу. Вони охороняли власника від недуг, нещастя, злого ока. Кручені лінії – безконечники – символізували вічне життя. Такі писанки клали під вулики, щоб добре роїлися бджоли.

5. Бесіда. Технологія «Кущ»
-   А які символи, що малюють на писанках ви знаєте?
-   Що вони означають?
-   Виноград означає братерство, доброзичливість.
- Рожі, барвінок, тюльпан, соняшник, півонії – це символ плодючості. А ще, за українським повір’ям, квіти були обличчям ненароджених дітей. Тому вірили, що бездітна жінка повинна писати багато писанок з квітами і дарувати їх дітям.
- А ще на писанках зображували тварин (оленів, коней, качок, бджіл, метеликів). Власник таких писанок мав здоров’я, силу, витривалість. А ще його тварини весь рік були здорові і плідні.
- І геометричні узори зображувалися на писанках. Символом родючості є ромб. Символом засіяного лану квадрат. Здійснення бажань – символізував трикутник.
- А ще на писанках зображували стилізовані предмети домашнього вжитку: решета, барилки, граблі, паски, драбини тощо.

6.Фізкультхвилинка

V Практична робота
      1. Демонстрація писанки
- Розглянемо уважно зразок аплікації писанки, яку ми сьогодні будемо робити.
   
     2. Аналіз зразка
- Яку форму має писанка?
- Покажіть шаблон, яким ви скористаєтеся.
- Рослинні, тваринні чи геометричні візерунки, зображені на зразку? (Рослинні)
- Які елементи ви будете чергувати у візерунку?
- Покажіть шаблон, яким ви скористаєтеся.
- Які кольори ви оберете?

3.Послідовність виконання роботи
Всю роботу  ми будемо виконувати у певній послідовності. 

I Читання технологічно карти «ланцюжком»
1. Подумайте, що буде символізувати ваша писанка, і виберіть відповідний аркуш кольорового картону.
2. Візьміть шаблон писанки, економно розташуйте його на аркуші кольорового картону і охайно обведіть.
3. Виріжіть писанку з картону.
4. Продумайте рослинний візерунок, якого кольору він буде. Виберіть кольоровий парі.
5. Виберіть відповідні шаблони квітів, порахуйте скільки елементів квітів вам знадобиться.
6. Економно розташуйте шаблони на папері, обведіть їх.
7. Виріжіть всі елементи.
8. З елементів складіть візерунок на парті для зразка.
9. Не поспішаючи, в потрібній послідовності, приклейте елементи до писанки, промокаючи залишки клею серветкою
10. Закінчіть оформлення писанки приклеюванням цяточки з фольги.
11. Придумайте назву писанці, яку ви створили.

II Відповідь вчителя на питання дітей

4. Бесіда з техніки безпеки
- Щоб ножиці гарно працювали,
Ви правила прості повторяйте.
Передавайте їх кільцями вперед,
Обережно працюйте і не кидайте.

- А які ще правила безпеки нам потрібно згадати?

5. Розминка для пальчиків
- Щоб пальці працювали,
Ми проведемо розминку:
Поскакали, пострибали
І присіли на хвилинку.

6. Самостійна робота по виконанню аплікації писанки учнями

7. Виставка робіт
- Подивіться, діти, які гарні писанки виготовив кожен з вас.
(Вчитель відмічає вдало дібрані кольори, візерунок, охайність виконання робіт)
Ось писанки стоять широко.
Всі радують, милують око.
Ви гарно всі попрацювали,
До Великодня їх підготували

VI Рефлексія результатів
- Ось і закінчилася наша робота над створенням аплікацій писанок. Вам сподобалося?
- Чого ви хотіли навчитися на цьому уроці?
- Чи ви навчилися цього?
- А тепер визначіть свій настрій. В кожного учня на парті є три вирази обличчя. Ваше завдання вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.


Одну з вибраних фішок, діти, прикріпіть до дошки, тим самим поставивши оцінку успішності уроку.

VII Підсумок
- Чого нового навчилися?
- З чим новим познайомилися?

- Що вам найбільше запам’яталося?

Немає коментарів:

Дописати коментар